Összehasonlítgatás

Önértékelés – önleértékelés

Mi az önleértékelés motorja? – Az összehasonlítás

Önleértékelés akkor keletkezik, ha összehasonlítjuk magunkat valaki mással, vagy korábbi önmagunkkal.

Mi ennek a pszichológiai alapja?
Gyakran az, ahogy szüleink kezeltek minket, pl. ahogy megéltük a testvéreinkkel való viszonyunkat.
tacskok
Kisiskolás korban is van, hogy az osztálytársunkat nagyon dicsérik, míg minket nem, vagy látjuk, hogy a kis barátunknak sokkal több ajándékot adnak mint nekünk. Lehet, hogy a gondolataink hátterében ezt úgy éljük meg: “én nem vagyok olyan értékes” mint a társam.
Tinédzserként és fiatal felnőttként a kortársakat nézzük,
s a média által sugárzott -torz- képek is negatívan hatnak önértékelésünkre.
WomanvsWoman

Az összehasonlítgatás másik oldala: a korábbi önmagammal való összehasonlítás.

“25 évesen erősebb voltam, jobb volt a teljesítőképességem.”
“20 évesen csinos voltam, most pedig van rajtam 10 kiló plusz, akkoriban forogtak utánam a férfiak, most 40 évesen észre se vesznek… mit érek én.”

– Miért hasonlítgatjuk magunkat?
– Mert tökéletességre törekszünk.

Biológiában mi a tökéletesség?
Az állatvilágban, ahonnan testi működésünk származik, találhatunk erre magyarázatot:
A természetben a ragadozóknak kiszolgáltatott zsákmányállat nem hibázhat…, mert ha hibázik lehet meghal.
Tökéletességre törekszem – mert van “ragadozó” körülöttem, valaki akinek a szavától, haragjától félek.
Akivel szembeszálltam tán, de fél kézzel lenyomott (pl. egy pofont). Akitől függtem, hisz ő tartott el… aki nagy volt, én meg kicsi voltam.
Ha tökéletes vagyok, nem találnak rajtam fogást.

A tökéletesség biológiai konfliktusa az a zsákmányállat konfliktusa, azaz radikálisan akarom csökkenteni a hibázásaim számát az életben, mert veszélyben érzem magam.

Családrendszert tekintve lehet meghalt testvér, elvetélt magzat is a háttérben: pl. édesanyám feldolgozatlan gyászt hordoz magával, mert gyermekágyon meghalt az előttem született testvérem. Mivel azt látom, hogy valahogy belül szomorú, igyekszem extra jól teljesíteni, hogy lássam: örül. Ezzel mérem magam. Mindez persze tudattalan szinten történik, de a felszínt megkaparva, gyakran találjuk ezt a háttérben.

Javaslat: nézzünk bele az életükbe, kifejezetten a családrendszerbe olyan komoly “hibázásokra”, önvádakra ami nagy stresszt idézett elő. Ha ilyeneket találunk a tudatosítás már 20%-ban segít.
Terápiás helyzetben, egy-egy ülésen fel lehet oldani ezeket a belső konfliktusokat.

Sok ilyen helyzettel találkozunk a mentori üléseink során.

Hogyan tudunk segíteni saját magunkon, ha észrevesszük, hogy állandó elégedetlenség hajt?
Hogy lehet kijönni az önmagunk leértékeléséből?

Egyszerűen eldöntöm:
Önmagam legjobbját nyújtom, minden összehasonlítás felett!
Újra és újra visszatérek ehhez a döntésemhez.
Bármikor is ezen a negatív összehasonlításon kapom magam, elengedem az önbántást, hogy “már megint nem sikerült jól csinálnom” -ehhelyett elfogadást adok magamnak.
Ha a napom végén visszanézek, miket is tettem:
Elfogadom, hogy ma 40%-os volt a teljesítményem.
Ma ez volt a legtöbb, amit ki tudtam hozni magamból, s ezzel békében vagyok!

A cikkhez a Recall healing alapismeretet is felhasználtuk.

One thought on “Összehasonlítgatás

Comments are closed.